Інтерактивне навчання – це діалогове навчання

1 листопада 2021 року

Метою державної Національної програми "Освіта" ("Україна ХХІ ст.") є виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливо лише за умов відходу від авторитарної педагогіки і впровадження сучасних педагогічних технологій. Саме цим зумовлена зараз увага педагогів, методистів до інновацій.

Інтерактивне навчання – це насамперед діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія викладача та студента, яке не повинне залишатись без уваги в процесі дистанційного навчання. 

Які ж основні характеристики інтерактиву?

Передусім, це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності. Вона передбачає конкретні завдання. Одне з них – створення умов навчання, за яких кожен учасник процесу відчуває свою інтелектуальну спроможність. Це робить продуктивним і сам процес навчання. Суть інтерактивного навчання: навчальний процес організований так, що всіх учасників залучено до процесу пізнання, формування висновків, створення певного результату, де кожен робить індивідуальний внесок, обмінюється знаннями, ідеями, способами діяльності.

Дещо змінивши слова великого китайського педагога Конфуція, можна сформулювати кредо (великого) інтерактивного навчання: «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я бачу, обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром».



 

Я. Голант виділяв активну та пасивну моделі навчання залежно від учнів у навчальній діяльності. Зрозуміло, що термін «пасивна» є умовним, оскільки будь-який спосіб навчання обов’язково передбачає певний рівень пізнавальної активності суб’єкта, інакше досягнення результату, навіть мінімального, неможливе. У такій класифікації він скоріше використовував «пасивність» як визначення низького рівня активності, переважно репродуктивної діяльності за майже повної відсутності самостійності і творчості.

До цієї класифікації додамо інтерактивне навчання як певний різновид активного, який має свої закономірності і особливості.
- Пасивна модель навчання
До відповідних методів навчання належать методи, за яких студенти лише слухають і дивляться (лекція-монолог, читання, пояснення, демонстрація й відтворювальне опитування учнів). Учні, як правило, не спілкуються між собою і не виконують якихось творчих завдань.
- Активна модель навчання
Такий тип навчання передбачає застосування методів, які стримують пізнавальну активність і самостійність. Студент виступає «суб’єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з викладачем. Основні методи: самостійна робота, проблемні та творчі завдання (часто домашні), запитання, що розвивають творче мислення.

Інтерактивне навчання завжди ставить на багато конкретніші й вужчі завдання, оскільки викладачі розуміють: студенти здатні запам’ятати набагато менше інформації, ніж забути. Засвоєння змісту освіти відбувається за принципом: краще менше, але реально, на доступному рівні компетентності.

Якщо ми застосовуємо навчання в малих групах, як можна уникнути створення груп, які будуть неефективно використовувати навчальний час і не досягнуть необхідних результатів. Особливу увагу викладач повинен приділяти процесу формування груп, провести чіткий інструктаж відносно процедури і завдань групової діяльності, вдало підібрати завдання. При такому підході реципієнт є співавтором уроку, основна ж стратегія викладача полягає у виявленні індивідуальних здібностей та створенні сприятливих умов для подальшого їх розвитку.

У досягненні цієї мети допомагає впровадження інтерактивних технологій навчання.

Кіра Ткаченко,

доцент кафедри англійської філолоії

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook