Першокурсники спеціальності «Соціальна робота» прозвітували про результати навчальної ознайомчої з фаху практики

27 червня 2023 року

          23 червня завершилась двотижнева ознайомча з фаху практика у першокурсників спеціальності «Соціальна робота». 

Специфіка практики для соціального працівника у тому, що існує широкий спектр закладів, де можна здобути практичний досвід. Серед них заклади дошкільної і середньої освіти, дитячі центри, центри соціальних служб, інклюзивно-ресурсні та реабілітаційні центри, шкільні дитячі табори, ЦНАПи, волонтерські центри, центр соціально-психологічної реабілітації кафедри соціальної роботи та реабілітації...
При виборі баз практики пріоритет надавався таким ситуаціям, коли студент сам свідомо визначає напрямок свого професійного розвитку і відповідно до цього обирає собі місце проходження практики.
Проте, якщо у студента були певні труднощі, кафедра пропонувала йому установи, з якими у неї налагоджена тривала і плідна співпраця.
Ще однією особливістю організації практики першокурсників став наскрізний доступ до офлайн та онлайн-заходів, які організовувала та чи інша установа. Навіть проходячи практику в іншому центрі, студенти завжди були поінформовані і мали змогу долучитись до будь-якого заходу, який організовувала та чи інша установа. Це була, так би мовити, вибіркова складова їхньої практики, крім тієї обов’язкової частини, яка регламентувалась і контролювалась їхніми безпосередніми керівниками від установ, куди вони були направлені.
 
Насамперед, наші студенти мали можливість пройти практику в таких потужних та цінних для набуття практичного досвіду установах, як ТОВ «Дитячий оздоровчий заклад санаторного типу «Чайка» (м. Богуслав, керівник Світлана Резніченко); Київський міський центр соціальних служб (м. Київ, керівник Ярослава Колобова, організатор практики – Валентина Єрмачкова); Київський міський Центр гендерної рівності, запобігання та протидії насильству (керівник Тетяна Зотова, організатор практики – Вікторія Кутілова), Голосіївський районний центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді (м. Київ, керівник – Ольга Шуйська). Щира вдячність за високий рівень організації практики нашим партнерам і роботодавцям!
У дитячому оздоровчому закладі санаторного типу «Чайка» проходили практику першокурсниці Катерина Гігійчук, Анжела Коляда, Єва Олійник, Валерія Попова. Ці студентки проявили максимум мотивації і професійних вмінь, аби витримати конкуренцію під час відбору на посаду вожатих табору. Проте відбір був лише початком. Під час змін студентки пройшли школу відповідальності, командної роботи та набули безцінних ігрових та розважальних навичок та компетенцій професійного спілкування з дітьми та колегами.
 
Катерина Гігійчук ділячись враженнями про практику в «Чайці», зазначає: «Запам’яталось найбільше загонові виступи, виступ на відкриття зміни, підготовка дітей до самих цих заходів. Кожен день був неймовірний та насичений! Підсумовуючи, не можу сказати що було легко, але я отримала безцінний досвід роботи з дітьми та на даний момент можу вийти з важких ситуацій, які можуть відбутися».
 
 
Анжела Коляда називає час, проведений в «Чайці», «маленькими історіями, які залишиться в серденьку назавжди». Вона зазначає: «Про установу можу сказати, що вона спеціалізується перш за все на оздоровленні дітей. Тут і територія така: ліс, річка, простір. Тут також проводиться оздоровлення дітей за допомогою ароматерапії та сольової кімнати. Але на першому місці – дозвілля дітей, активний відпочинок майже 24 на 7, здоровий спосіб життя, а не сидіння днями перед комп’ютером, або залипання в телефоні. Я цілодобово працювала з дітьми, знаходилася у постійному русі, дізналася для себе багато чого нового й можу сказати, що у майбутній професії ці навички мені точно допоможуть».
У Київському міському центрі соціальних служб проходила практику чимала група наших студентів. Особливо успішно проявили себе на цій базі Вікторія Моргун, Дарина Чорнобаєва, Аліна Кармазіна, Ольга Городня, Людмила Бурдужа.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Серед вражень і підсумків практики студенти, які працювали в Київському міському центрі соціальних служб, називають такі: опановували один із методів збору інформації (створювали опитування); виконували творче завдання – створювали план очного заходу для учнів старших класів на тему: «Що таке ВІЛ? Боремо стереотипии»;відвідування занять в рамках курсу «Самодопомога +: важливі навички в періоди стресу»; допомагала в організації та проведенні соціального міського заходу «Кожен батько може стати супертатом!» з нагоди відзначення Дня батька; допомога в організації та проведенні активних ігор для дітей різного віку; проведення майстер-класу «Іграшка з фетру».
 
    
 
 
Спектр баз практики включав громадські організації, що надають соціально-педагогічні послуги. Серед них – БО «Парафіяльний благодійний фонд «Карітас-Маріуполь» (м. Черкаси). Тут проходили практику Діана Касьяненко та Наталія Цибульник.
 
 
Любов Павліковська проходила практику в БФ «Карітас-Чортків», ПДД (простір дружний до дитини) (м. Чортків). Любов із захопленням розповідає про заходи, які організовувала для малечі: заняття присвячене екології «Пляшки переробляй – природу зберігай»; пластилінотерапія; бесіда з підлітками на тему «Вмій сказати НІ!»; виготовлення листівки до Дня батька; майстер-клас з пап'є маше; воркшоп по створенню декору інтер'єру; перегляд мультфільму «Душа» і багато іншого.
 
 
Досить багато студентів проходили практику в громадських організаціях, благодійних та волонтерських фондах. Це дало їм досвід роботи з дорослими та дітьми зі статусом ВПО; літніми людьми, навіть безхатченками. Наприклад, Єлизавета Бондаренко, яка проходила практику в ГО «Друзі спільноти святого Егідія» (м. Київ), зазначає: «Виконуючи наданні мені функції, я спостерігала тривогу, душевний біль, інтерес, надію, полегшення, співчуття…Навичками, які найбільше вдалося удосконалити під час практики, є: мислити творчо й креативно; навички комунікації з різними категоріями отримувачів соціальних послуг; основи базового консультування; виявлення потреб клієнта; спостереження; бесіда; індивідуальна підтримка; групова робота; визначення меж своєї емпатії; емоційна стійкість; співпраця в команді; взаємоповага при різних поглядах; знайомство з поняттям «психологічні кордони».
 
Однією із самих сучасних і потужних баз практики студентів є Київський міський центр гендерної рівності, запобігання та протидії насильству. Валерія Тарасенко, яка проходила практику в цій установі, зазначає: «Знання, отримані під час практики та зустрічі з фахівцями дали мені можливість бути підготовленою до роботи з жертвами насильства та запідозреними у насильницькій поведінці, а також навчили способампідтримки та допомоги цієї категорії постраждалих. Вважаю, що необхідно проводити постійні промоакції, показуючи позитивні результати роботи центру та приклади тих, кому вдалося покращити свою життєву ситуацію завдяки роботі центру».
 
    
Марія Радіонова, за завданням Голосіївського районного центру соціальних служб у місті Києві, працювала з дітьми у дитячій кімнаті, створеній на території залізничного вокзалу завдяки партнерству з Міжнародним фондом ЮНІСЕФ. Марія отримала позитивні враження: «Практика стала для мене ключовим підтвердженням, того що я дійсно правильно обрала свою майбутню професію».
 
 
 
 
Різноманітно і якісно пройшла практика студентів у закладах дошкільної освіти та загальної середньої освіти. Там вони спробували себе в якості соціальних педагогів.
Базою практики Валентини Руденко був Броварський ліцей № 4 ім. С. І. Олійника. Оскільки метою цієї установи є пошук здібних та обдарованих дітей, розвиток творчої особистості, пріоритетним напрямом діяльності нашої студентки під час практики стала робота з обдарованими учнями. Перший тиждень Валентина практикувалась в ролі психолога, другий – в ролі соціального педагога.
 
Проведено заняття та діагностика дітей різного вікового діапазону: наприклад, дослідження пам’яті (продуктивність, запам’ятовування) учнів 10 класу; тестування учнів 6 класу на тему «Визначення стилю поведінки в конфліктній ситуації»; заняття «Конфлікт та його подолання» для учнів 3 класу з переглядом мультфільму. Крім того один день був присвячений самостійному супроводу дитини 5 класу з особливими освітніми потребами (ООП). 
 
 
Крім того, Валентина провела «Дослідження уваги та творчості» та спільну лекцію з представниками поліції «Як не стати жертвою кібербулінгу?»
Отже, свідоме, активне, творче ставлення студента до практики призводить до її високої щільності та результативності.
Анна Арбачевська, яка проходила практику в Броварківському ЗДО «Веселка» (Полтавська область), вважає: «При проходженні цієї практики я дізналась багато нового про роботу з дітьми, спробувала себе в цьому, бо давно цим цікавилась. Навчилась знаходити спільну мову з дітьми різного віку та дітьми з особливими освітніми потребами. Навчилась заспокоювати дітей, обговорювати з ними проблеми, які їх турбують, вирішувати їхні конфлікти, які виникають в ході ігор.
Найбільш цінною інформацією для мене було вивчення роботи з дітьми різного віку, досвід проведення ігор та заходів для дітей, які відрізняються за віком… А щодо своїх якостей, то в мене ще більше розвинулась емпатія, на другому тижні практики – стресостійкість.
 
До дітей треба вміти знаходити підхід, завойовувати їхню прихильність та авторитет, бо вони не будуть слухати будь-кого».
Дар’я Каленюк, яка проходила практику в Центрі комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю «Мрія» (м. Миколаїв), вважає головною компетентністю, яка була вдосконалена під час практики – це вміння добре та наполегливо готуватися до проведення заняття з дітьми. Вона підсумовує: «За період проходження практики я навчилась новому, засвоїла нове для мене та з точністю впевнилася, що я обрала правильну професію».
 
Катерина Волощук проходила практику в дошкільному підрозділі Новомартиновицької ЗОШ I-IIст. «Берізка» (Полтавська область). Вона вважає: «Я навчилася: планувати роботу на цілий день; проводити заняття різних типів; організовувати роботу з дітьми поза заняттями; організовувати свята; проводити співбесіду з батьками; проводити тренінг з нейрогімнастики. Перебування на практиці принесло не лише приємні емоції та спогади, але й збагатило мене новим досвідом та необхідними знаннями для професії».
 
Позитивні враження студентів від першої практики та їхнє бажання розвиватись в обраній професії є успішним кроком, з якого починаються якісні зміни в собі та у суспільстві.
 
Альона АЛЬТАНОВА
керівник навчальної ознайомчої з фаху практики
 
 
 
 
 

 

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook