АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ БЕЗПЕКИ ДОРОЖНЬОГО РУХУ У СІЛЬСЬКИХ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТАХ

26 вересня 2023 року

 Однією з причин аварійності є недостатнє дослідження обставин, за яких виникають ДТП та їх своєчасне усунення. Для проведення аналізу з метою виявлення тих, що суттєво впливають на скоєння ДТП, необхідний великий об’єм інформації. Завдання, що стоїть, вимагає великого числа спостережень для вироблення ґрунтовних висновків.

Для проведення досліджень ми залучили до збору необхідної інформації, зокрема щодо стану аварійності студентів, які готували до захисту бакалаврські і магістерські роботи. В процесі аналізу нами були опрацьовані результати досліджень студентів у селах Київської (Яготинcький, Бориспільський, Києво-святошинський, Фастівський, Згурівський рaйони), Хмельницької (Новоушицький, Старокостянтинівський райони), Вінницької (Iллiнецький, Шaргoрoдcький рaйoни), Житомирської (Лугинський район), Чернігівської (Прилуцький район) областей.

За результатами аналізу аварійності встановлено, що максимальна кількість дорожньо-транспортних пригод в кожному селі протягом року коливається в межах від однієї до трьох. Проте існують періоди, коли протягом року жодного ДТП не було. Основними видами ДТП є – зіткнення, наїзд на пішохода, наїзд на перешкоду, наїзд на транспортний засіб, що стоїть, наїзд на велосипедиста.

У відповідності з метою дослідження нами були проаналізовані ділянки головних і житлових вулиць сільських населених пунктів на предмет визначення відповідності характеристик параметрів елементів поперечних профілів державним будівельним нормам.

На підставі аналізу ми дійшли висновку, що ширина смуг та їх кількість, як правило, відповідають нормативним значенням, проте тротуари відсутні, наявні тільки з одного боку вулиці або пересуватися ними неможливо, що суттєво впливає на безпеку пішоходів та транспортних засобів (рис. 1). Дорожній одяг проїзної частини у більшості населених пунктів повільно руйнується (рис. 1, 2).

 


Рис. 1. Ділянка дороги по вул. Івана Франка у с. Малківка (відсутні тротуари, зруйнований дорожній одяг)

 


Рис. 2. Ділянка дороги по вулиці Сквирській у с. Березянка Ружинського району Житомирської області (зруйнований дорожній одяг)

У відповідності з законом України «Про дорожній рух» Правила дорожнього руху встановлюють єдиний порядок руху на території України з метою забезпечення безпеки для усіх його учасників. Дорожні знаки є найбільш поширеним та одним з основних засобів організації та управління дорожнім рухом і призначені для інформування його учасників про умови, режими і напрямки руху тощо. Водії, які не знайомі з дорогою, за допомогою знаків одержують необхідну інформацію про дорожню обстановку. Тому необґрунтованість встановлення дорожніх знаків або їх відсутність призводить до аварійних ситуацій.

Дорожні знаки у поєднанні з розміткою проїзної частини зосереджують увагу водія на дорожній обстановці та примушують виконувати правильні дії щодо вибору режиму руху транспортного засобу. Бути уважним – значить бути діяльним по відношенню до певного кола об’єктів. Відсутність уваги з боку водія є причиною значної кількості ДТП.

Зокрема у більшості сіл на дорогах відсутні: попереджувальні знаки – “Небезпечний поворот праворуч”, “Небезпечний поворот ліворуч”, “Напрямок повороту”, “Нерівна дорога”, “Діти”, “Пішохідний перехід”, знаки пріоритету – “Дати дорогу”, “Головна дорога”, заборонні – “Обмеження максимальної швидкості”, інформаційно-вказівні – “Пішохідний перехід”, “Пункт зупинки автобуса” та ін. Відсутні лінії дорожньої розмітки, наприклад, такі, що визначають порядок розташування на проїзній частині транспортних засобів, позначають межі нерегульованого пішохідного переходу, визначають місця, де необхідно зупинити транспортний засіб для надання переваги у русі тощо.

У складі транспортного потоку переважають велосипеди, мотоцикли без коляски та мопеди, легкові автомобілі, вантажні вантажністю в межах від 1 до  8 т, автопоїзди вантажністю до 12 т, колісні трактори з причепами вантажністю до 10 т, автобуси. В залежності від господарської діяльності у межах населеного пункту на дорогах і вулицях у складі транспортного потоку можуть з’являтися самохідні машини і механізми, які здійснюють переїзд з поля на поле. Під дією вантажних автомобілів, автопоїздів, тракторів, самохідних машин забруднюється проїзна частина, руйнується дорожній одяг.

Максимальні значення інтенсивності руху знаходяться в межах 11-44 авт./год. Враховуючи особливості сільськогосподарського виробництва та наведений склад потоку, відбуваються сезонні коливання інтенсивності та швидкості руху, невисока інтенсивність руху транспортного потоку “провокує” водіїв мотоциклів, легкових та вантажних автомобілів до збільшення на окремих ділянках дозволеної швидкості руху.

В результаті проведених досліджень встановлено, що на сучасний стан безпеки дорожнього руху у сільських населених пунктах впливає низка факторів, серед яких можна виділити наступні: невідповідність характеристик параметрів елементів поперечного профілю доріг нормативним вимогам, незадовільний стан дорожнього одягу, часткова або повна відсутність технічних засобів регулювання дорожнього руху, відсутність штучного освітлення проїзної частини або його застарілість та неефективність, особливості складу транспортного потоку, слабкий контроль з боку відповідних органів за дотриманням водіями вимог ПДР, внаслідок чого на дорогах з’являються несправні транспортні засоби, або транспортними засобами керують особи, які не мають посвідчення водія, або ж знаходяться у стані алкогольного сп’яніння.

Процес формування безпеки дорожнього руху є різнобічним і багатофакторним. Здійснений нами аналіз базується на обмеженому обсязі інформації і вказує на необхідність проведення подальших досліджень для більш об’ємного і об’єктивного розкриття факторів, що впливають на виникнення ДТП у сільських населених пунктах.

Ігор Колосок

 

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook