Використання мономіфологічних сюжетів у процесі психологічної допомоги
Четверного січня професором кафедри психології С.В.Яшник, в рамках профорієнтаційної роботи, було проведено зустріч з майбутніми абітурієнтами-психологами. Тема зустрічі: «Використання мономіфологічних сюжетів у процесі психологічної допомоги».
Міф у парадигмі етнічного світосприйняття розглядається, як інструмент пізнання людиною світу й себе в ньому. Слухачі профорієнтаційного тренінгу дізналися, що сюжети мономіфів приховують у собі архетипи, виявляють колективне позасвідоме, виступаючи спресованими етнокодами, що проходять процес креативного відтворення генетично закладеної культурологічної інформації. В такий спосіб через сюжети мономіфів відтворюються комплементарні парадигми, відображаються прецедентні смисли й моделюють нові, унікальні характеристики особистості.
Учасникам профорієнтаційного тренінгу була запропонована техніка «Шлях героя». Мета: рефлексія та усвідомлення власного життєвого шляху, установок та переконань, ролі і місця особистості у власному життєтворенні.
Дана техніка побудована на основах арт-терапії, що уможливлювало набуття теоретичних знань та прикладних навичок майбутніх психологів. Слухачам пропонувалося написати казку, взявши до уваги наступний алгоритм: місце події; час дії; головний герой; основний противник; основна подія; ситуація, яку потрібно вирішити; помічники головного героя; кульмінація; розв’язка (перемога героя).
У результаті роботи слухачівідкрили для себе, що їх індивідуальні історії на сюжетному рівні корелювалися із міфічними оповідями, в яких йшлося про героя-цивілізатора – культурного героя, і саме такий персонаж синтезував у собі ознаки Я-ідеального. Також відкривався вплив інших архетипів - через наявність у протагоніста досвіду перебування в пригнічених станах, що провокує або підміняє реальність в актуальних життєвих ситуаціях особистості.
Після закінчення даного етапу роботи слухачам було запропоновано намалювати ілюстрацію до новоствореної казки та обов’язково дати їй назву. Використання авторських казок і малюнків дозволило виявляти глибинні детермінанти психічного.
Застосування мономіфологічних сюжетів у процесі психологічної допомоги, за відгуками слухачів, є: «…чудовим доробком, що стане у нагоді майбутнім психологам, які ознайомились з основами арт-терапії, а також для творчого самовираження, самопізнання та самодопомоги».
Професор кафедри психології
Світлана Яшник