Профорієнтація закінчується, профорієнтація починається

18 квітня 2024 року

«Якщо ви вдало оберете професію і докладете до нього душу,
то щастя саме знайде вас» (Ч. Дарвін.)


  Приблизно такими словами розпочалась профорієнтаційна робота викладачів кафедри загальної екології, радіобіології та безпеки життєдіяльності, факультету захисту рослин, біотехнологій та екології в 11-х класах Літинського ліцею №2 — опорного закладу ЗСО І-ІІІ ступенів Вінницької області.
  Мотивація професійного вибору, відношення учнів до навчального закладу, його професійна орієнтація і життєві плани, в багатьох випадках, залежать від інформації, яку він отримає на найбільш важливому етапі складного та суперечливого процесу — професійного самовизначення. Закінчується навчальний рік, і багато випускників загальноосвітніх закладів України стануть перед вибором професії. Вибір професії – це велика відповідальність. Відповідальність перед батьками, суспільством, та найголовніше — перед собою. Вибір професії — справа нелегка. Але робити цей вибір доводиться кожному без винятку. Перед молодим поколінням постають питання, як отримати правильний вибір професії та знайти головну справу свого життя, щоб мати моральне задоволення від роботи, отримувати достойну заробітну плату, приносити користь людям, державі.

  Сьогодні ми з впевненістю можемо говорити, що профорієнтаційна робота, яку проводять викладачі нашого вузу, це не тільки інформування про особливості та переваги професії в цілому і викладача вищого навчального закладу зокрема, про нові професійні можливості у кар’єрному зростанні, але і виховання любові до будь-якого виду трудової діяльності, знайомство з потребами народного господарства країни загалом і конкретного регіону зокрема на сучасному етапі і на найближчу перспективу. Вона також, в першу чергу, повинна піднімати престиж затребуваних на ринку праці професій.
  Завдання, які ми ставимо перед собою при проведенні профорієнтації повністю збігаються із завданнями загальноосвітньої школи, визначеними Законом про освіту від 05.09.2017 No 2145-VIII. Це підготовка учня до обґрунтованого вибору професії, що задовольняє як особисті інтереси, так і суспільні потреби. Тому, акценти були поставлені на різних видах профорієнтаційної діяльності, а саме, професійній інформації, що передбачає повне і всебічне знайомство учнів зі світом професій, які може запропонувати НУБіП України; професійному вихованні — формування схильності і професійних інтересів школярів. Протягом року школярі залучались до різноманітних видів, заходів, що пропонував наш університет — участь в олімпіаді, підготовчих курсах тощо.
  Зустріч з учнями 11-их класів Літинського ліцею №2 пройшла в теплій, дружній, невимушеній бесіді, ніби ми зустрілись на плановому занятті, так, як це не було знайомством. Ще в кінці минулого року учні отримали загальну інформацію про університет. Тому, на цей раз, наголос був поставлений на шляхах отримання освіти за обраною спеціальністю, терміни навчання, перспективи професійного зростання, затребуваність фахівців на ринку праці.
  Хочеться, відмітити, як поставлена профорієнтаційна робота серед школярів в Літинському ліцею №2. Відчувається професійне відношення директора школи Тетяни Володимирівни Катріної, яка, не зважаючи на щільний графік, приділила максимум зусиль, щоб зустріч зі школярами пройшла на високому рівні, а сама бесіда з дітьми — надзвичайно продуктивною. У запитаннях молоді прослідковувалась впевненість та обізнаність у заданій темі.

 

  Тетяна Володимирівна розповіла, що з правилами екологічного гуманізму, основна ідея якого: людина є лише часткою Природи та Космосу, із законами та силами яких вона повинна рахуватись, діти знайомляться з перших класів.
 Спочатку діти вчаться помічати прекрасне та незвичне навколо себе, намагаються спостерігати, милуватись природою, посильно охороняти природу, не шкодити їй, робити довкілля чистішим. На жаль, у навчальних програмах на вивчення тем екологічного спрямування відводиться досить мало часу, отож, більше уваги даним темам можна приділити в позакласній роботі. Директор із задоволенням показала виставку дитячих робіт, що, достеменно, підтвердили її слова.

 

 


  У Літинському опорному закладі ЗСО №1 серед старшокласників запитань було значно менше, ключове запитання прозвучало щодо суттєвих відмінностей НУБіП України та Вінницького національного аграрного університету (ВНАУ). У такий важкий час для нашої країни, як зазначили школярі, немає бажання далеко від’їжджати від домівки. Слухаючи запитання та висловлювання учнів, розумієш, що наші колеги з ВНАУ часті гості у цій школі. Уважно вислухавши інформацію про факультет та університет загалом, зацікавились великою кількістю бюджетних місць, а пояснення, як правильно потрібно зазначати пріоритетність у заявах, на що потрібно звертати увагу, відштовхуючись від бюджетних місць викликало жваву дискусію.
  Наступним етапом нашої роботи було знайомство та проведення профорієнтаційної роботи в 10-х класах. Школярі, дещо, зі здивуванням зустріли гостю з Києва, в їх очах промайнуло запитання, — щось ранувато Ви тут. Але після детального пояснення та мети зустрічі, школярі активізувались та почали задавати питання. Більше, звичайно, про університет, факультети, навіть про Київ і наскільки безпечно саме зараз перебувати в столиці. Питання, що задавали школярі були настільки загальні, що складалось враження, діти ще не готові до вибору майбутньої професії. Дуже багато часу було приділено налаштуванню на думку, що вибір професії, який уже скоро буде здійснений, один із найважливіших кроків у житті і своє майбутнє ми визначаємо за довго до шкільного дзвінка. Тому, обираючи професію, потрібно зважити всі «за» і «проти». Людині, котра обирає професію, потрібно визначитися в цій гамі розмаїття професій, розуміти їх зміст, зуміти реально оцінити свої можливості, нахили та здібності.


  Дуже приємно було чути, як діти своїми запитаннями показали, що не всім хочеться лише заробляти гроші. Але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.
  Мрія і реальність — як їх поєднати? Як не помилитись у виборі своєї дороги, щоб бути щасливим у праці. Як зупинитись на виборі ВУЗу, не задумуючись про його престижність? Ось в такому форматі пройшла перша частина зустрічі.
  Надалі, після детальної розповіді про факультет захисту рослин, біотехнологій та екології, учні задавали питання і про НМТ, і про середній прохідний бал на спеціальність. Уважно слухали і про можливість навчатись на підготовчих курсах.


  Остання наша зустріч відбулась у Філії І-ІІ ступенів с. Бірків Літинського ліцею — ОЗЗСО №2 Літинської селищної ради Вінницької області. Тут на нас чекала зустріч з дев’ятим класом. Учні зацікавлено слухали про університет, особливо про затребуваність аграрних спеціальностей. Звичайно, їх, ще дитячі, запитання викликали і у нас здивування.
  Для себе ми зробили висновок, що, все-таки головний елемент профорієнтації — професійна діагностика. Без неї не можуть функціонувати ні професійна консультація, ні професійне виховання, а тим більше у професійному доборі. Професійна діагностика займається вивченням особистості школяра, процесу зростання, формування якостей, здібностей та інтересів Це фундамент, на якому формується професійне самовизначення особистості. Якщо ми претендуємо на увагу школярів, цей елемент профорієнтаційної роботи повинен бути продуманий досконало.
  Ну що ж шановні випускники, ми з нетерпінням чекаємо Вашого вибору! А поки, успіхів вам у завершенні навчання та проходженні Національного мультипредметного тесту!


Лариса Піскунова,
доцент кафедри загальної екології, радіобіології та безпеки життєдіяльності

Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook