Викладачі – рушійна сила змін: досвід кафедри у цифровізації та євроінтеграції

У сучасному світі, що стрімко розвивається, освіта стоїть на передовій інновацій та змін. Для викладачів закладів вищої освіти постійне підвищення кваліфікації є не просто вимогою часу, а фундаментальною запорукою успішної професійної діяльності та конкурентоспроможності. Це дозволяє не лише підтримувати високий рівень експертизи у своїй галузі, інтегрувати найновіші наукові досягнення та технологічні інновації у навчальний процес, а й адаптувати педагогічні методики до потреб сучасних студентів. Саме через безперервне навчання викладачі стають рушійною силою розвитку освіти, формуючи майбутнє висококваліфікованих фахівців.
У сучасному глобальному освітньому просторі володіння англійською чи іншою мовою є ключовою компетенцією, і співробітники кафедри активно долучаються до процесу. Упродовж чотирьох місяців проходили курси на електронній платформі English4Ukraine. Ця інноваційна платформа, права на яку Маріупольський державний університет отримав за фінансової підтримки британського благодійного фонду та завдяки проєкту Twinning Ukraine, є розробкою компанії Reallyenglish.com Limited – визнаного лідера у навчанні іноземної мови. Загалом, платформа English4Ukraine пропонує 30 різноманітних навчальних курсів для всіх рівнів (від А0 до С2), що охоплюють загальну, ділову, академічну та спеціалізовану англійську, включно з підготовкою до IELTS, TOEIC і TOEFL.


Викладачі кафедри, користуючись зручним доступом з мобільних пристроїв та ПК, ефективно покращили свої навички говоріння, аудіювання, письма та значно розширили словниковий запас. Успішно виконавши всі завдання викладачі у лютому отримали відповідний сертифікат. Цей досвід сприяє підвищенню міжнародної конкурентоспроможності, відкриває нові горизонти для участі у міжнародних проєктах, публікацій у зарубіжних виданнях та ефективної комунікації зі світовою спільнотою у сфері технологій та дизайну виробів з деревини.
Навесні Google стартував з новою програмою, адже вірить у трансформаційну силу освіти і продовжує підтримувати українських освітян. Спираючись на успіх програми 2024 року «Цифрові навички для освіти», що допомогла понад 23 тис. педагогам підвищити кваліфікацію, Google запустив програму «Академія ШІ для освітян». Проєкт реалізується за підтримки Міністерства освіти і науки України, щоб допомагати освітянам ефективно використовувати інструменти штучного інтелекту в щоденній роботі.


Ми постійно шукаємо нові можливості для вдосконалення професійних компетенцій наших викладачів, особливо у світлі сучасних освітніх трендів. Наші викладачі мали нагоду долучитися до курсу, який пропонував можливість переглядати тренінги як наживо, так і у записі, що забезпечило гнучкість навчання. Особливу цінність становили практичні інструменти для інтеграції штучного інтелекту (ШІ) у педагогічну практику, а також поглиблене розуміння принципів побудови безпечного освітнього процесу з використанням ШІ. Курс також представив конкретні приклади автоматизації рутинних завдань, що значно підвищує ефективність роботи викладачів. Це вагомий крок у напрямку цифровізації та модернізації освітнього процесу на нашій кафедрі.
Для кожного закладу освіти акредитація надзвичайно важлива, адже саме наявність акредитації підтверджує право проводити свою діяльність. Отримання акредитації дозволяє організовувати навчальний процес та проводити підготовку своїх студентів на різних рівнях. Акредитація надає змогу закладу освіти провадити освітню діяльність, яка пов’язана із здобуттям фахової передвищої та вищої освіти. Тому Державна служба якості освіти України спільно із Державною освітньою установою «Навчально-методичний центр з питань якості освіти» провели цикл семінарів з підготовки експертів для здійснення акредитаційної експертизи освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти.


Кафедра технологій та дизайну виробів з деревини також активно долучилася до цього процесу, розуміючи його стратегічну важливість. Адже в перспективі здобувачі фахової освіти, отримавши якісні знання, зможуть успішно продовжити навчання на рівнях бакалаврату та магістратури, що підкреслює нашу відповідальність за їхній освітній шлях.
У контексті безперервного професійного розвитку та інтеграції до світового наукового простору, колектив кафедри активно долучився до серії інформативних вебінарів, що охоплювали ключові аспекти сучасної наукової діяльності. У період з 27 серпня до 25 вересня Державна науково-технічна бібліотека України за підтримки МОН провела серію вебінарів. Ці заходи були присвячені актуальним питанням. Зокрема «Академічна доброчесність та етика наукових досліджень в епоху відкритої науки», що є фундаментальним для підтримки високих стандартів наукової роботи; можливостям доступу до міжнародних ресурсів через вебінар «Research4Life в Україні: партнерство для науки та розвитку» та «Партнерство EIFL – Україна: новий етап співпраці та розвитку», які відкривають нові перспективи для досліджень.

Особливу увагу було приділено якості наукових публікацій у темах «Рецензування наукових публікацій: від традиційних моделей до відкритої науки» та «Відкритий доступ: за і проти (Understanding Open Access Publishing Models)», що дозволило поглибити розуміння сучасних видавничих моделей. Участь у цих вебінарах значно розширила світогляд наших викладачів щодо глобальних трендів у науці, етичних норм та інструментів для ефективного поширення досліджень.
У період з 20 по 24 жовтня 2025 року в рамках міжнародного освітнього проєкту «Modernizing master programs to support forest sector transformation towards Ukraine’s post-war green rebuilding (ForestPost)», який реалізується за підтримки програми ЄС Erasmus+, відбулася Осіння школа, присвячена сучасним тенденціям розвитку лісового сектору, деревообробної галузі та зеленої післявоєнної відбудови України.
Осіння школа об’єднала понад п’ятдесят учасників – викладачів, аспірантів і магістрів з України та країн Європейського Союзу. Програма включала лекції, воркшопи, тренінги та панельні дискусії, присвячені впровадженню інноваційних методів навчання, використанню dual-education (подвійного навчання), формуванню «зелених» компетентностей (green skills), а також питанням цифровізації, сталого дизайну та перероблення деревних матеріалів.
Особлива увага була зосереджена на розробці й інтеграції 12 нових освітніх курсів, які формують сучасну структуру магістерської підготовки в рамках ForestPost. Серед трьох тематичних напрямів, саме Wooden Technologies for Green Rebuilding of Ukraine – сучасні технології використання деревини, конструювання та виробництва меблів, інноваційні матеріали та рішення для «зеленої» відбудови України є безпосередньо дотичним до діяльності кафедри технологій та дизайну виробів з деревини. Стосується питань деревообробних і меблевих технологій, проєктування конструкцій меблів, дизайну екологічних виробів, раціонального використання деревинних ресурсів та розробки матеріалів з покращеними властивостями.
Представники кафедри активно долучилися до обговорень питань модернізації освітніх програм у галузі деревообробних і меблевих технологій, обміну досвідом з європейськими партнерами щодо інтеграції принципів екодизайну, цифрового моделювання, та Life Cycle Thinking у навчальний процес.


У ході навчальних сесій викладачі кафедри представили напрацювання університету у сфері практикоорієнтованої підготовки студентів, що поєднує теоретичні знання з виробничими навичками та проектною діяльністю. Вони також обговорили можливості розроблення спільних навчальних модулів та методичних матеріалів, орієнтованих на підготовку фахівців для післявоєнного відновлення деревообробної галузі України з урахуванням вимог Європейського зеленого курсу (EU Green Deal).
Завдяки участі у проєкті ForestPost кафедра розширює міжнародні зв’язки, підвищує рівень міжнародної академічної мобільності студентів і викладачів та долучається до процесу європейської інтеграції вищої освіти у сфері деревообробки, дизайну і меблевих технологій.
Кафедра технологій та дизайну виробів з деревини активно та всебічно розвивається, інтегруючи інноваційні підходи та міжнародний досвід у свою діяльність. Постійне підвищення кваліфікації викладачів через курси, участь у програмах, вебінарах, семінарах свідчать про глибоке розуміння сучасних вимог до освіти. Участь у міжнародних проєктах зміцнює міжнародні зв’язки, готуючи висококваліфікованих фахівців для відбудови України відповідно до європейських стандартів. Цей комплексний підхід забезпечує не лише високу якість освітнього процесу, але й активну інтеграцію кафедри у світову наукову та освітню спільноту.

Олександра ГОРБАЧОВА, гарант ОПП Деревообробні та меблеві технології