Вчена рада ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження схвалила основні завдання розвитку та реалізації пріоритетних напрямів діяльності у 2025-2026 навчальному році
Вчена рада ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження провела своє перше розширене засідання у 2025-2026 навчальному році, яке було присвячене обговоренню особливостей організації освітнього процесу, плануванню роботи інституту та окресленню завдань на новий навчальний рік.
На порядок денний Вченої ради були винесені важливі питання організації навчального процесу та роботи інституту.
Особливої урочистості заходу додала присутність та участь у роботі вченої ради ректора НУБіП України проф. Вадима ТКАЧУКА.
Ректор привітав з днем народження завідувачку кафедри вищої та прикладної математики Юлію МЕЙШ та доцента кафедри електротехніки, електромеханіки та електротехнологій доц. Івана РАДЬКА.
Очільник інституту розпочав засідання оголошенням хвилини мовчання для вшануванням пам’яті загиблих киян внаслідок атаки ворога на столицю 28 серпня та пам’яті загиблих Захисників та Захисниць України.
Одним із ключових у порядку денному вченої ради було питання «Про основні завдання розвитку та реалізації пріоритетних напрямів діяльності ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження у 2025-2026 навчальному році».
Змістовною, з визначенням вектору подальшого розвитку колективу інституту у новому навчальному році, була доповідь директора проф. Віктора КАПЛУНА.
Очільник інституту зауважив, що колектив ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження в умовах воєнного стану забезпечив виконання Плану діяльності інституту у 2020-2025 рр., реалізуючи стратегічну мету і завдання, визначені Статутом університету та закріплені у Програмі розвитку НУБіП України «Голосіївська ініціатива–2025».
Освітні та наукові школи інституту виконали значний обсяг робіт, спрямованих на удосконалення організації освітньої діяльності, підвищення якості підготовки фахівців, використання нових форм і методів навчання, підвищення якості методичного забезпечення, підготовку науково-педагогічних кадрів, розвиток наукових досліджень, налагодження співпраці зі стейкхолдерами з урахуванням викликів воєнного стану.
Доповідач наголосив, що всі науково-педагогічні працівники відповідають ліцензійним вимогам для провадження освітньої діяльності, серед них 15 докторів наук, 51 кандидати наук, 7 – без наукового ступеня.
Для посилення кадрового потенціалу на кафедру інженерії енергосистем залучено з науково-педагогічних працівники (одного доктора технічних наук, академіка НАН України, двох кандидатів технічних наук). Призначені нові очільники кафедр фізики і автоматики та робототехнічних систем ім. акад. І.І. Мартиненка, залучені до викладання ментори з провідних підприємств енергетичного профілю.
Один науково-педагогічний працівник мобілізований до лав ЗСУ.
Є хороші здобутки в освітній діяльності. Навчально-методична комісія інституту провела важливу методичну роботу щодо оновлення навчальних планів та графіків освітнього процесу на 2025-2026 навчальний рік у відповідності чинним стандартам вищої освіти та можливості їх удосконалення для підвищення якості освітнього процесу.
Важливим завданням колективу в умовах воєнного стану залишалося створення максимально сприятливих умов навчання (зокрема, індивідуальні графіки навчання, дистанційний доступ до навчальних занять тощо).
Впроваджена нова форма практико-орієнтованого навчання - дуальна форма освіти. Загалом у 2021-2025 роках за дуальною формою навчалось 36 студентів. Всі вони були успішно працевлаштовані за фахом після завершення навчання.
З 2020 по 2025 роки контингент студентів інституту має стійку тенденцію до стабілізації.
В інституті створена платформа неформальної освіти (налічує 21 навчальну програму та 8 сертифікатних програм), на базі якої надаються госпрозрахункові освітні послуги для бізнесу. Загалом у звітному періоду за послуги з неформальної освіти до спеціального фонду університету надійшло майже 1,3 млн грн.
В інституті започаткована нова форма залучення висококваліфікованих менторів з бізнесу до освітнього процесу – студентський фаховий освітній акселератор, учасниками якого стали понад 1200 студентів різних освітніх програм, які реалізуються в інституті. Майже 50 з них отримали сертифікати з неформальної освіти, які були визнаними при здобутті ліцензійної освіти.
Важливим завданням колективу залишається створення максимально сприятливих умов навчання (зокрема, індивідуальні графіки навчання, дистанційний доступ до навчальних занять тощо) для здобувачів вищої освіти, які зі зброєю в руках стали на захист України, а також тих, хто перебуває на тимчасово окупованих чи особливо небезпечних територіях, є переміщеними особами.
Водночас, Віктор КАПЛУН зауважив, що важливим завданням колективу залишається створення максимально сприятливих умов навчання (зокрема, індивідуальні графіки навчання, дистанційний доступ до навчальних занять тощо) для здобувачів вищої освіти, які зі зброєю в руках стали на захист України, а також тих, хто перебуває на тимчасово окупованих чи особливо небезпечних територіях, є переміщеними особами.
Окрему увагу директор зосередив на науково-інноваційній діяльності. До виконання науково-дослідної та інноваційної діяльності в інституті залучено 70 науково-педагогічних працівників, з яких 4 штатних. Серед них 12 докторів наук та 36 кандидатів наук, докторів філософії. Чисельність аспірантів, які виконують наукові дослідження становить 37 осіб. Щорічно інститут подає не менше 5 проєктів для участі в конкурсах на фінансування наукових досліджень. Щороку до виконання досліджень залучаються 5-6 студентів з оплатою праці.
Щорічний середній обсяг фінансування НДР з розрахунку на одного НПП склав: за загальним фондом, включаючи проєкти молодих вчених і базове фінансування – 40,8 тис грн; за спеціальним фондом, включаючи гранти НФДУ, держзамовлення, білатеральні проєкти, госпдоговірні роботи – 14,47 тис грн.
В інституті за результатами виконання НДР щорічно створюється значна кількість об’єктів інтелектуальної власності за показниками отриманих патентів України на винаходи, корисні моделі, свідоцтв авторського права на комп’ютерні програми (Заблодський М., Шворов С., Радько І., Троханяк В.).
Науковими колективами інституту в цьому році заявлені на конкурси НДР за кошти державного бюджету 4 проєкти, Національного фонду досліджень України – 3 проєкти.
Показник публікаційної активності у міжнародних наукометричних базах Scopus і WoS на одного НПП інституту складає 0,94 і має позитивну динаміку впродовж останніх чотирьох років.
Серед пріоритетів роботи ННІ є міжнародна діяльність. У поточному році продовжена робота згідно угод про співпрацю з Берлінським технічним університетом (Німеччина), з Вроцлавським природничим університетом, (Польща), з Варшавським університетом наук про життя (Польща), з Кельнським університетом прикладних наук (Німеччина) та ін.
З участю кафедри інженерії енергосистем виконаний міжнародний грант за програмою ERASMUS + «Vocational Education and Training For Green and Smart Energy in Buildings», виконується міжнародний грант за програмою HORIZON LIFE22-CET-NS4nZEBs «New Skills for Nearly Zero Energy Buildings».
НПП інституту пройшли міжнародне стажування в рамках проєкту «Capacity building of Ukrainian researchers for sustainable livelihoods: socio-economic development» (Польща), взяли участь у міжнародній програмі академічних обмінів Еразмус+ з Берлінським технічним університетом прикладних наук (Німеччина) та Центром енергетичних проєктів, (Болгарія).
Комісія директорату згідно розпорядження директора від 19.08.2025 р. здійснила перевірку навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення кафедр і вважає, що ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження готовий до початку нового 2025-2026 навчального року.
В рамках обговорення доповіді директора інституту виступили: завідувач кафедри електротехніки, електромеханіки та електротехнологій доц. Олександр ОКУШКО, в.о. завідувача кафедри автоматики та робототехнічних систем ім. акад. І.І. Мартиненка доц. Олексій ОПРИШКО, завідувача кафедри інженерії енергосистем доц. Євген АНТИПОВ, завідувач кафедри вищої та прикладної математики проф. Юлія МЕЙШ, в.о. завідувача кафедри фізики доц. Борис ГРУДИНІН.
Далі був виступ ректора Вадим ТКАЧУКА, який акцентував увагу на внутрішніх викликах, з якими стикаються заклади вищої освіти, зокрема й наш університет. Серед них – вплив останніх змін у правилах прийому, запровадження індикативної собівартості та широкого конкурсу, що, на його думку, штучно обмежують доступність вищої освіти й створюють дезорієнтацію серед молоді.
Ректор наголосив, що підготовка інженера – це дуже складна й багатогранна робота, яка вимагає не лише ґрунтовних теоретичних знань, але й високого рівня практичної підготовки. Сучасний інженер повинен володіти вміннями працювати з новітнім обладнанням, цифровими технологіями, програмними комплексами, а також мати розвинені аналітичні здібності та навички командної роботи. Формування таких компетентностей можливе лише за умови постійного оновлення лабораторно-практичної бази, активної співпраці з підприємствами-лідерами галузі та впровадження інноваційних методів навчання.
Одним із ключових чинників забезпечення якості освітнього процесу є практикоорієнтоване навчання, яке поєднує можливості сучасних лабораторій, співпрацю з провідними підприємствами – базами практики. Він підкреслив, що університет і надалі оновлюватиме лабораторії – як у співпраці з бізнесом, так і за рахунок власних коштів та міжнародних проєктів.
Очільник університету зауважив, що в інституті має бути збалансований штат працівників, необхідно залучати висококваліфікованих спеціалістів до освітнього процесу, а керівництво забезпечить зі свого боку їм надання матеріальної підтримки для отримання достойної заробітної плати.
Доценту Івану РАДЬКУ та завідувачу кафедри Олексію ОПРИШКУ подати заявки для участі в отриманні грантової підтримки.
Підсумовуючи, Вадим ТКАЧУК окреслив основні цілі та завдання, які стоятимуть перед університетом загалом, а перед інститутом – зокрема, у наступному навчальному році.
На завершення, вчена рада інституту схвалила рішення, в якому окреслені основні напрями діяльності дирекції, кафедр, координаторів, гарантів освітніх програм, а також усього науково-педагогічного та адміністративного персоналу.
Колектив ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження готовий до реалізації визначених завдань, вкотре засвідчуючи незламність перед викликами воєнного часу та невпинно готуючи фахівців для відновлення країни.
Наталія ПРУДНІКОВА,
секретар вченої ради інституту