Будні першокурсників спеціальності «Професійна освіта»: адаптація в університетському середовищі

Вступ до університету для першокурсників – це не лише зміна закладу освіти, а й справжній переломний момент у житті. Вчорашні випускники шкіл та коледжів опиняються у багатогранному студентському світі, де перед ними відкриваються широкі можливості, але водночас з’являються й нові труднощі. Перехід до університетської системи навчання потребує значних зусиль. 

Першокурсники спеціальності «Професійна освіта» також цьогоріч доєдналися до студентської родини НУБІП України. За понад два тижні навчання встигли ознайомитися з новою структурою занять: лекціями, де головним завданням є не лише слухати та конспектувати, а й уміти аналізувати; практичними та семінарськими заняттями, що розвивають уміння дискутувати, висловлювати власні думки, аргументувати позицію. Значну частину часу займає самостійна робота, адже викладачі більше спрямовують, ніж контролюють. 

 

Початок навчання в університеті для кожного майбутнього професійного педагога став складним і водночас важливим етапом у житті. Студенти першого курсу вже стали частиною нового соціального середовища. 

 

Адаптація відбувається не лише в аудиторії. Першокурсники активно знайомляться з новими людьми. За час навчання встигли завести нових друзів, познайомитися з викладачами, відчути атмосферу університету, зробити перші кроки у студентському житті і переконатися, що це зовсім нова сторінка життя, зі своїми відкриттями, хвилюваннями та мріями. 

 

Щоб дізнатися більше про враження студентів спеціальності «Професійна освіта», ми підготували інтерв’ю. Студенти щиро поділилися своїми думками. На питання «Які були твої перші враження від університету?» Анастасія ІВАНЧЕНКО зазначила що «… була здивована масштабами. Велика територія, стільки студентів, атмосфера, яка відразу захоплює. Відчула, що це моє місце». 

 

На запитання «Що найбільше подобається в НУБіП?» першокурсники відповідають без вагань :«Люди! Тут усі відкриті, готові допомогти»; «Поєднання сучасного підходу до навчання й традицій університету»; «Можливості для розвитку. Це додає мотивації». 

 

Щодо вражень про перші заняття, то відповіді переважно такі: «Було цікаво, викладачі відразу включають нас у роботу», «Сподобалося, що матеріал пояснюють доступно, навіть складні речі стають зрозумілими», «Було хвилююче, але дуже корисно…Зрозумів, що тут не тільки навчання, а й розвиток особистості», - каже Іван БУГАЙЧУК

 

Багато хто вже навіть встиг завести друзів. Аліна СЕМЕНЕЦЬ і Дар’я ПОХИЛА кажуть, що швидко здружилися з одногрупниками, і тепер мають друзів, з якими можна і вчитися, і відпочивати. І переконані, що дружба – це головна цінність студентських років. 

 

Важливим чинником соціалізації є участь у студентських організаціях – наукових культурних та спортивних гуртках. Такі активності не лише розширюють коло спілкування, а й розвивають лідерські якості та відповідальність. Для першокурсників спеціальності «Професійна освіта» це є не лише способом знайти друзів і відчути себе частиною колективу, а й можливістю реалізувати громадянську позицію. 

 

Для багатьох першокурсників певним випробуванням стає початок життя в гуртожитку. Тут потрібно навчитися співіснувати з сусідами по кімнаті, розподіляти побутові обов’язки, дотримуватися правил спільного проживання. Спочатку це може здаватися складним, але з часом саме гуртожиток стає місцем формування міцної студентської дружби. 

Крім того, першокурсники мають і певні психологічні труднощі: нові умови, досить суттєве навчальне навантаження, відстань від батьківського дому можуть викликати стрес і навіть відчуття самотності. Тут важливою є підтримка одногрупників, наставників та викладачів, яку студенти кафедри педагогіки відчувають з перших днів. 

Вже не перший рік поспіль адаптація першокурсників відбувається в умовах воєнного стану. Це додає додаткових викликів. Воєнні реалії зумовлюють певну нестабільність освітнього процесу. Повітряні тривоги, перебої з електропостачанням та інтернетом – усе це створює додаткове навантаження на студентів. Першокурсникам доводиться не лише опановувати нові академічні дисципліни, а й виробляти гнучкість, вміння швидко пристосовуватися до змін і зберігати концентрацію навіть за умов стресу. Молодь відчуває тривогу за власну безпеку та безпеку близьких, що нерідко знижує мотивацію до навчання. У цей час особливо важливою стає роль університетського середовища: викладачів, кураторів академічних груп, студентських організацій, які створюють атмосферу взаєморозуміння та згуртованості. 

 

Водночас навчання в умовах воєнного стану формує у студентів риси, які є надзвичайно цінними у сучасному світі: стресостійкість, відповідальність, взаємопідтримку, здатність швидко приймати рішення, вміння працювати команді. 

 

Однією з найбільш символічних і значущих подій у житті першокурсників стало отримання студентського квитка. Цей момент не лише офіційно підтверджує належність до університетської спільноти, а й має глибоке психологічне, соціальне та практичне значення. 

По-перше, студентський квиток виступає офіційним документом, що засвідчує новий соціальний статус студента, а отже, повноправного учасника освітнього середовища НУБІП України. Це своєрідний «ключ», що відкриває двері до навчального, наукового та культурного життя університету, викликає почуття гордості та радості, підсилює внутрішню мотивацію до навчання, відкриває доступ до бібліотек, лабораторій, студентських пільг (наприклад, на проїзд чи відвідування культурних заходів), відкриває перспективи розвитку як особистісного, так і професійного. 

Студентство – це час відкриттів. Першокурсники дізнаються про сучасні освітні технології, онлайн-платформи, електронні бібліотеки, опановують основи наукової роботи (написання рефератів, курсових, участь у конференціях), відкривають для себе нові сфери інтересів. 

Водночас вони вчаться керувати власним часом, ставити цілі й відповідати за їх досягнення. Це перші кроки до справжньої дорослості. 

Попри труднощі, студенти виявляють здатність до самовдосконалення й прагнення здобувати освіту як важливу передумову майбутнього відновлення та розвитку країни. 

Студентські будні – це не лише заліки та іспити, а й справжня школа життя, де формується характер, розвиваються компетентності та закладається фундамент майбутньої кар’єри. 

 

На запитання «Як ти уявляєш себе після закінчення НУБіП України?» наші першокурсники зазначили, «хочу стати викладачем у коледжі й допомагати учням відкривати їхні таланти», «мрію про власний освітній проект – з сучасну школу з новими підходами», «бачу себе педагогом, але також хочу працювати в сфері аграрного підприємства». Попереду роки навчання, які наближатимуть реалізацію усіх задумів. 

 

Побажаємо нашим першокурсникам натхнення і мотивації, сили та витримки, адже навчання в університеті потребує наполегливості й організованості, справжніх друзів і надійного оточення, щоб поруч завжди були люди, з якими легко ділити радощі й труднощі, цікавих відкриттів, як у навчанні, так і в житті поза аудиторією, здоров’я і внутрішньої рівноваги, віри в себе, завжди бачити у викликах нові можливості для розвитку та самовдосконалення.

Валентина МІРОШНІЧЕНКО,
професор кафедри педагогіки